Antigel - MADELEINE FOURNIER

 

MADELEINE FOURNIER

La Chaleur

What is living together? Why not recognise what already binds us, rather than trying to invent it? Madeleine Fournier goes through the deep connection between body and song, dance and opera. She goes through Purcell and also through the life of plants to find leads and metaphors.

La Chaleur stems from the desire to gather together into one body and one choir. Choreographer Madeleine Fournier sees this new creation for five performers as a work that is both musical and choreographic. For La Chaleur, she writes in her statement of intent, “I would like to return to the foundation of lyric art, where dance and song are not dissociated. What would have become of opera if it had been invented by dancers? How would we approach the choir based on baroque songs and with our baggage as dancers? How would we give voice to the richness and design of Purcell’s writing? To do this, we will work as we are accustomed to with dancing, i.e. from the notion of physical and spatial movement. By physically, spatially and emotionally situating the sung phrase, by questioning its origin and purpose, by observing the spaces that the writing suggests, and by showing the movement of the music.”

En coproduction avec l’ADC – Association pour la danse contemporaine

MADELEINE FOURNIER

Madeleine Fournier est interprète et chorégraphe. Elle s’est formée à la danse au CNR de Paris et au CNDC d’Angers sous la direction d’Emmanuelle Huynh. En 2006, elle a été stagiaire au sein de la compagnie DCA Philippe Decoufé et en 2010 elle reçoit la bourse DanceWEB dans le cadre du festival Impulstanz à Vienne. Depuis 2007, elle a collaboré avec de nombreux chorégraphes et artistes visuels en France, en Allemagne, en Belgique et au Portugal dont Odile Duboc, Emmanuelle Huynh, Fabrice Lambert, Sara Manente, Boris Achour, Fanny de Chaillé et Philippe Ramette, Loïc Touzé, Jocelyn Cottencin, Rémy Héritier, David Marques et Léa Drouet.
Depuis 2008 elle a collaboré avec Jonas Chéreau dans un travail de recherche chorégraphique. Ensemble ils ont créé Les interprètes ne sont pas à la hauteur, Sexe symbole (pour approfondir le sens du terme), Sous-titre et Partout. Ils sont aussi à l’origine d’un flm 306 Manon réalisé par Tamara Seilman. En 2018, elle inaugure une nouvelle période avec la création du solo Labourer

CRÉDITS & DISTRIBUTION

Chorégraphie : Madeleine Fournier
Interprétation : Jonas Chéreau, Madeleine Fournier, Catherine Hershey, Corentin Le Flohic, Johann Nöhles
Regard extérieur/assistant chorégraphe : David Marques
Lumière : Nicolas Marie
Création sonore et musicien : Clément Vercelletto
Reprise musique en alternance avec Sébastien Finck
Coaching vocal : Jean-Baptiste Veyret-Logerias
Costumes : Valentine Solé
Objets : Andrea Baglione
Production : ODETTA
Administratrice de production : Margot Guillerm
Soutien à la production et à la diffusion : Parallèle – Pôle de production international pour les pratiques émergentes

Coproductions : NEXT festival (Eurometropolis Lille-Kortrijk-Tournai/BE-FR), Kunstencentrum BUDA, Atelier de Paris / CDCN, POLE-SUD – CDCN Strasbourg, Le Phare Centre Chorégraphique National du Havre, Charleroi Danse Centre chorégraphique de Wallonie-Bruxelles, Centre Chorégraphique National de Caen, TU Nantes, Service culturel de la Norville, Be my guest réseau international pour les pratiques émergentes

Accueil studio / soutiens Montévidéo Marseille, POLE-SUD – CDCN Strasbourg délocalisé à Bouxwiller en partenariat avec le THEATRE DU MARCHE AUX GRAINS, Atelier de fabrique artistique

Ce projet a reçu le soutien de la Drac Ile-de-France au titre de l’aide au projet et de l’aide à création de la région Ile-de-France.

ADC - Association pour la danse contemporaine, Geneva

Walk across the playground, where children dance to an entirely different tune, up a few steps to the cosy bar for a swift drink and enter the ADC auditorium—Geneva’s hub of contemporary dance since 2004. The story began in 1986 when the Association, co-founded by choreographer Noemi Lapsezon, was still based at Salle Patiño, where it remained until 1997. After a few years with no fixed abode, ADC provisionally took up quarters in Eaux-Vives’ community centre. The works for a new dance pavilion on Place Sturm are now finished and the elegant building, both functional and poetic, has already hosted its first shows. Dance, dance and dance again!

A